Det är inte alltid lätt att veta exakt hur man ska bete sig på en intervju. Det viktigaste är givetvis att vara sig själv och ge intervjuaren ett trevligt bemötande, men det finns en del andra saker som inte alls är svåra att tänka lite extra på varje gång till de sitter automatiskt. Försöker du följa dessa steg kommer du inge ett bra intryck och slippa känna att du gjorde dåligt ifrån dig efter intervjun.
Det är inte allför ovanligt förekommande att häva ur sig klichéaktiga kommentarer som ”Detta är mitt drömjobb”, ”Jag är lättlärd” eller ”Jag tänker utanför boxen.” Över hälften av alla rekryterare bortser från kommentarer som att ”du verkligen skulle dö för det här jobbet” ifall det är det första du häver ur dig. Prata istället från hjärtat och försök att vara så genuin som möjligt i det du säger. Arbetsgivaren får då ett mer äkta intryck och du skiljer dig från andra personer som bygger hela sin intervju på öppningfraser de memorerat som lätt kan klassas som lissmande och inställsamma.
Akta dig noga för att prata illa om din gamla chef. Ifall du blir tillfrågad varför du slutade och om det nu föreligger på det sättet att det var på grund av ett problem mellan dig och tidigare chefen, förklara det på ett vänligt sätt utan att baktala denne. Det är bäst att inte nämna några problem alls, men se till att sköta det snyggt ifall du trots allt skulle behöva redogöra om varför. Att prata illa om andra kommer inte att framställa dig själv i bättre dager utan snarare tvärtom – personen som intervjuar dig kommer istället ha i tanken att du kommer att kunna tala precis lika illa om honom eller henne. Rasera aldrig andras torn i syfte att göra ditt eget högre.
Försök att inte ta upp semesterdagar under intervjun innan du ens fått anställning och prata inte heller om en eventuell långresa. Du är här för att du vill ha jobbet och vill jobba. Frågor om ledighet kommer senare. Att tacka nej till kaffe om det erbjuds kan av vissa ses som oartigt. Se till att alltid tacka ja till åtminstone vatten ifall något erbjuds. Det visar tecken på uppskattning och tillit. Klädsel är väldigt viktigt och arbetsgivare uppskattar inte folk som klär sig för utmanande. Ett seriöst intryck ska ges och du uppfattas inte som det ifall du dyker upp i jättekort kjol eller för uppknäppt skjorta. Se även till att inte se för alldaglig ut med exempelvis en munktröja vilket kan uppfattas som brist på engagemang.
Ta inte upp lön innan intervjuaren gör det. Du hade inte varit där i första hand ifall du inte varit i behov av pengar, men tänk på att den personen som eventuellt kommer anställa dig vill ha valuta för pengarna och gör det då i så fall på grund av din kompetens. Ha i första hand en inställning om vad du kan göra för arbetsgivaren, så vänta till erbjudandet är på bordet innan du börjar diskutera.Tänk på att hålla en relationsmässig balans till den du pratar med. Personen som sitter framför dig inte är din kompis – ni kan inte prata hur som helst om precis vad som helst. Var samtidigt avslappnad och dig själv. Kemi mellan dig och din blivande chef är avgörande för din anställning, men håll dig ifrån att diskutera dina personliga angelägenheter. Ha också mobilen avstängd, eller åtminstone på ljudlös. Du vill inte att den fungerar som ett störningsmoment under intervjun. Sista rådet kan vara det viktigaste: Kom i tid! Det spelar ingen roll om din bil gick sönder eller att du gått vilse. Kolla alltid upp resvägen dagen innan och åk lite tidigare än planerat så att du vet att du är där minst tio minuter innan.